Friday, August 28, 2009

Fisiologi : Ke Arah Kecemerlangan ( Fisioterapi kepada kejayaan )

Jalan untuk berjaya bukan mudah.Sebuah kejayaan sebenarnya memerlukan apa sahaja disekeliling kita menjadi pemangkin kepada kejayaan. Satu element yang jarang kita sentuh atau diberi perhatian ialah dari aspek fisiologi tubuh ke arah kejayaan. Fisiologi melibatkan kuasa atau tenaga dan yakinlah bahawa fisiologi yang berkuasa akan menyumbang kepada diri yang “ pintar akal ”. ( pintar akal bermaksud minda berada pada tahap optimum untuk memperoses data yang telah disimpan dalam bentuk jangka pendek atau jangka panjang )

Tiada tindakan yang paling berkuasa tanpa fisiologi yang berkuasa. Apabila fisiologi anda lemah, keadaan tenaga positif juga merosot, jika fisiologi anda cergas dan bertambah hebat, perasaan anda juga turut menjadi sedemikian. Fisiologi boleh membawa maksud cabang ilmu sains atau proses dan fungsi keseluruhan atau sebahagian daripada organisma. Ia sering dikaitkan sebagai sains tingkah laku manusia terhadap rangsangan. Ia juga sering berkaitan dengan ilmu anatomi. Untuk memahami fisiologi , kita perlu menguasai anatomi tubuh manusia terlebih dahulu.

Merubah fisiologi yang lemah kepada yang hebat dari segi cara penafasan, suara, kedudukan tubuh badan, riak muka, kualiti pergerakan, pandangan mata dan lain-lain lagi akan menyumbang kepada pencapaian yang luar biasa kepada diri kita. Ubahlah fisiologi anda nescaya anda akan merubah keadaan anda dari kelam atau gelap kepada “ pintar akal ”

Sebagai contoh , cuba kita lihat orang sedang bersedih. Kita beranggapan kesedihan adalah sebagai satu daripada keadaan fikiran tetapi ia mempunyai fisiologi yang sangat jelas dan dapat dikenal pasti. Orang yang bersedih kerap berjalan dengan memandang ke bawah, bercakap pada diri sendiri tentang semua perkara yang membuat dirinya sedih, menjatuhkan bahu, bernafas dengan lemah dan membuat semua perkara yang membuat mereka dalam fisiologi sedih. Cuba kita ubah keadaan fisiologi sedih ini.Cuba kita berdiri tegak, tolakkan bahu ke belakang, bernafas dengan mendalam, mendongak ke atas dan sekiranya anda meletkan diri anda dalam setuasi pintar akal maka anda tidak akan berasa sedih. Begitu juga jika seseorang itu sedang menangis. Cuba duduk secara selesa,dongak ke atas , tolak bahu ke belakang dan bernafas dengan mendalam, dengan serta merta perasaan kita berubah. Apa yang berlaku daripada contoh ini sebenarnya ialah merubah fisiologinya daripada pergerakan ( kinestetik ) kepada penglihatan.


Tugasan Anda
Bagaimana dengan fisiologi tubuh anda semasa anda tidak boleh menjawab soalan dalam peperiksaan?

Bagaimana dengan otot muka,tangan,bahagian dada,belakang dan perut anda?
Bagaimana dengan pernafasan anda?
Bagaimana dengan sel tubuh anda ketika anda tertekan?
Bagaimana kedudukan kepala anda ketika mencari jawapan yang tidak anda temui?
Bagaimana dengan denyutan jantung anda?
Bagaimana dengan pandangan mata anda ?
Apa yang anda katakan pada diri ketika itu ?
Bagimana anda duduk ketika itu?
Apa yang anda lakukan telah meletakan anda berada di dalam fisiologi yang sangat negatif dan tidak pintar akal.Jangankan berfikir, hendak bernafas pun anda akan menghadapi kesukaran.Sedangkan pernafasan ialah satu mekanisma membawa oksigen masuk ke otak untuk berfikir.Untuk bernafas pun perlukan mekanisma fisiologi yang sangat jelas , malangnya tubuh anda tidak berada dalam keadaan yang membenarkan pernafasan dalaman berlaku. Akhirnya anda gagal berfikir dengan sepatutnya.

UBAH FISIOLOGI TUBUH ANDA, ubah cara duduk anda,ubah cara anda bernafas dan ubah kata-kata kendiri anda. Saya yakin dan percaya anda akan dapat menyelesaikan masalah anda.Anda pasti terperanjat dengan kemampuan diri anda...
Fisiologi yang cemerlang merupakan satu Kuasa Tanpa Batasan.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment